... ההנאה, איך נוצרת הנאה? במה תלויה הנאה? איך ליהנות בשלמות?
הנאה גשמית / הנאה רוחנית / ההנאה של החכם האמיתי ובו יתבאר עניין ההנאות של האדם בחיים. ואיך ... אצלו חסרונו, ועל ידי זה נוצרת הנאה. והנה, בעיני העולם, יש
הנאה גשמית ויש הנאה רוחנית. כי בעיני העולם, יש אושר פנימי ויש אושר חיצוני. ואושר חיצוני הוא, ... האדם נהנה ומפיק הנאה מדברים שהם חיצוניים לו, זאת נקראת
הנאה גשמית. ויש גם אושר פנימי. שהוא כאשר האדם חווה אושר, שאינו תלוי בצורה החיצונית של המציאות. ... חיצונית כלשהי, אז לכאורה נראה, שהוא לא יכול להפיק שום
הנאה גשמית ולא יכול ליהנות משום
הנאה גשמית. כי ההנאה, היא רק כאשר יש חיסרון. כי האדם, לא נהנה מכך שהוא משיג איזה דבר שלא חסר לו. ... אם זה דבר גשמי. ובעיני העולם, נדמה להם, שמי שרודף אחרי
הנאה גשמית, כנראה שהוא לא אדם רוחני. ומי שלא רודף אחרי
הנאה גשמית, אלא רק אחרי אושר פנימי, אז כנראה שהוא אדם רוחני, או כזה שרוצה להיות רוחני וכולי. והכל ע"פ ההיגיון הנ"ל. והאמת היא, שאין שום הבדל בין
הנאה גשמית להנאה רוחנית. כי כל הנאה, היא גשמית, וכל הנאה, היא רוחנית, וכל הנאה, היא סבל, וכל ... מאיזה דבר גשמי, תמיד ולעולם, כל הנאה שהיא, גם כזו שנראית
כהנאה גשמית, כל הנאה שהיא, היא הנאה רוחנית. כגון לדוגמא שהאדם נהנה מאכילה ושתייה וכיו"ב, שאז האדם ... בכל זמן ובכל מקום וכולי. ונמצא אם כן, כי אין בעולם שום
הנאה גשמית כלל, כי הכל זאת הנאה רוחנית בלבד. שהאדם נהנה תמיד, מכך שהתודעה שלו, חווה השלמת ... משיג דבר גשמי כלשהו. וכאשר האדם רודף אחרי העולם כדי להשיג
הנאה גשמית, הוא בעצם מנסה להשיג הנאה רוחנית, שמלובשת אצלו באותו הדבר הגשמי. כגון לדוגמא, אדם ... הזאת באופן ישיר, ואז האדם מחפש להשיג את ההנאה הזאת, דרך
הנאה גשמית. שהיא, בצורה אסוציאטיבית, גורמת לתת המודע של האדם, להבין טוב יותר שהכל אחד. ועל ידי ... להבנה ולחוויה של אחדות. אלא, שגם הנאה רוחנית, גם היא
הנאה גשמית. ולמה? כי כל ההנאות הרוחניות, הן הנאות של גוף. שהאדם אוחז בגוף ובצורה רעיונית כלשהי. ... ומפיק ממנו הנאה. וכל הנאה שהאדם רודף אחריה, בין אם זו
הנאה גשמית ובין אם זו הנאה רוחנית, הוא תמיד רודף אחרי
הנאה גשמית של גוף מצומצם. כי הגוף, דהיינו, התודעה, רודפת אחרי גוף, דהיינו, אחרי צורה מוגדרת, ... והאחדות נכללות זו בזו, כישות אחת. ואז אין שום חיסרון בשום
הנאה גשמית כלל. וכאשר האדם רודף אחרי הנאה רוחנית, הוא מנסה ליהנות מהמציאות בשורשה. אבל הוא יוצר ... כי רק בשורשו זה בשלמות אמיתית). ואז החכם האמיתי, נהנה
מהנאה גשמית, אבל בתוכו, הוא נהנה מההנאה שיש בשתיקה, שתוך כדי הפעולה הגשמית. ונזכיר רק, כי כל ... יותר או פחות. אלא, כל הנאה היא חיסרון, בין אם היא נראית
כהנאה גשמית ובין אם היא נראית כהנאה רוחנית. כי הכל, זאת
הנאה גשמית בלבד. כי כל הנאה היא מצומצמת, דהיינו, גוף וגשמיות. אלא, ששלמות ההנאה היא, כאשר האדם ... בכל דבר, באחדות אחת ממש. ולכן, גם חכם אמיתי, גם הוא נהנה
מהנאה גשמית. אלא, שאצלו
ההנאה הגשמית, היא מושלמת בשלמות שאין שלמות אחריה. כי אצל אדם רגיל, הוא נהנה
מהנאה גשמית, אך ההנאה אינה שלמה. כי הוא אינו יודע שבאמת הצורה הסופית, היא מושלמת. אבל מי שהוא חכם ...