8:39הנאה, שורש ההנאה, ליהנות בחיים, הנאה בחיים, לזכור שאתה אלוהים, אין סיבה זו צורה
מהו שורש ההנאה וכיצד הוא משפיע על תחושת האושר בחיים?
אליעד כהן מסביר כי ההנאה בחיים נובעת מכך שהאדם תופס דברים מסוימים כקרובים לרצונותיו. אם דבר מסוים קרוב לרצונך, הוא גורם לך להרגיש טוב, ואם הוא רחוק מרצונך - הוא גורם לך להרגיש רע. כל דבר בעולם יכול להיתפס כרצוי או לא רצוי, בהתאם לפרשנות האישית שלך, ולכן יש דברים מסוימים שאתה נהנה מהם יותר ודברים אחרים פחות.
לדוגמה, כשאדם צופה בסרט, ישנן סצנות שגורמות לו להרגיש טוב יותר מאחרות. הסיבה לכך היא שכל סצנה משקפת לאדם תהליך מחשבתי מסוים. סצנה אחת עשויה להיתפס כיציבה ומאוזנת ולכן משקפת יציבות, שהיא דבר שהאדם מעדיף, בעוד שסצנה אחרת עשויה להיתפס כעקומה ולא יציבה ולכן גורמת לו לאי נוחות, מפני שהאדם רוצה להרגיש יציבות ולא חוסר יציבות.
אליעד מביא דוגמה נוספת על הסתכלות בתמונה: למה אנשים אוהבים תמונה אחת יותר מתמונה אחרת? הוא מסביר כי כל צורה שהאדם רואה משקפת משהו אסוציאטיבי עמוק יותר. למשל, אדם אחד יכול לראות קו ישר ולחוות אותו כהתגלמות של שלמות, יציבות ואלוהות, ואדם אחר יכול לראות באותו הקו ישר דווקא הגבלה וחוסר דינמיות, ולכן יעדיף צורה עקומה או דינמית יותר. הפרשנות האישית של האדם לצורה היא זו שקובעת את מידת ההנאה שלו.
איך קשורה הידיעה שאתה אלוהים לתחושת ההנאה שלך בחיים?
לדברי אליעד, תחושת ההנאה המוחלטת, שאינה תלויה בשום גורם חיצוני, מגיעה מתוך הידיעה הפנימית והוודאית שאתה אלוהים. כאשר אדם שוכח שהוא אלוהים, הוא מרגיש מופרד, חלש, ומופעלת עליו אלימות. הוא חווה דברים ככפויים עליו, דבר שגורם לסבל. לעומת זאת, כשאדם זוכר ויודע שהוא אלוהים באמת, הוא חווה את כל האפשרויות באופן מוחלט ושלם - כולל יציבות וחוסר יציבות, טוב ורע, התחדשות וחוסר התחדשות. במצב כזה, כל סיטואציה הופכת למקור של הנאה, כיוון שהאדם מזהה בכל דבר את השלמות האלוהית.
לדוגמה, כשאדם מתבונן בקיר ריק הוא עלול להרגיש שעמום, מכיוון שהוא תופס את עצמו כאדם מוגבל שאין לו התחדשות אינסופית. לעומת זאת, כשאותו אדם תופס את עצמו כאלוהים, הקיר הריק הופך למקור של התחדשות אינסופית, משום שהחוויה של אלוהים כוללת תמיד את כל האפשרויות.
מדוע הידיעה עדיפה על אמונה וכיצד היא משפיעה על האושר?
אליעד מדגיש כי הידיעה שהאדם הוא אלוהים עדיפה בהרבה על אמונה. הוא מסביר כי האמונה היא מצב של ספק וחוסר ודאות, ולכן היא אינה מאפשרת הנאה שלמה ואמיתית. רק כאשר האדם יודע בוודאות שהוא אלוהים, הוא יכול ליהנות באמת מכל דבר שקורה לו, בלי ספקות ובלי פחדים.
הוא מביא את דברי רבי נחמן מברסלב, שאומר כי כל החסרונות של האדם נמצאים ב"דעת". כלומר, הבעיה האמיתית אינה במציאות עצמה אלא באופן שבו האדם מבין אותה. אם האדם יודע באופן מוחלט שהוא אלוהים, הוא לעולם לא יחווה חיסרון, וכך הוא יוכל ליהנות באמת מכל מצב ומכל חוויה.
מה מונע מהאדם לחוות הנאה מוחלטת באופן קבוע?
אליעד מציין כי מה שמונע מהאדם ליהנות באופן קבוע הוא הפער בינו לבין התפיסה שהוא אלוהים. האדם מתאמץ ומנסה להבין דברים כדי להתקרב לידיעה הזאת. אליעד מסביר את דברי רבי נחמן, שטען שיש מצבים שבהם האדם מרגיש "שמרים במוח", מחשבות מטרידות וחוסר שקט שמונעים ממנו להיות רגוע וליהנות באמת. רבי נחמן טען שהוא אינו יודע בדיוק מה צריך לקרות כדי שהמחשבות האלו ירגעו, אך ברור שזה קשור לתהליך פנימי שבו האדם מצמצם את הפער בינו לבין אלוהים.
רבי נחמן אף אמר שאין הבדל אמיתי בין חיים למוות או בין העולם הזה לעולם הבא, ורק התפיסה המנטלית של האדם יוצרת את ההבדל הזה. לכן, אליעד מציע לאדם להבין כי הוא אלוהים כבר עכשיו, בלי קשר לנסיבות חיצוניות, ואז יוכל ליהנות מכל מצב.
האם יש סיבה אמיתית לכל דבר שקורה בחיים?
אליעד כהן מסיים בכך שהוא טוען כי באופן מוחלט אין סיבה אמיתית לשום דבר. האדם כל הזמן שואל את עצמו מדוע דברים קורים דווקא בצורה כזו ולא אחרת, והתשובה המוחלטת היא שאין שום סיבה. עצם החיפוש אחר סיבה הוא כבר תוצאה של הפרדה מחשבתית בין דברים שקורים באופן מסוים לבין דברים אחרים.
אליעד מסביר שאם האדם היה מבין באמת שאין שום סיבה, אז הוא היה יכול ליהנות באופן מוחלט מכל צורה שבה הדברים מתרחשים, בלי צורך להצדיק אותם או למצוא להם משמעות. ברגע שהאדם מבין שאין סיבה, הוא משתחרר מהסבל ומהמרדף אחרי הסברים, ויכול לחוות הנאה מוחלטת בכל רגע.
אליעד כהן מסביר כי ההנאה בחיים נובעת מכך שהאדם תופס דברים מסוימים כקרובים לרצונותיו. אם דבר מסוים קרוב לרצונך, הוא גורם לך להרגיש טוב, ואם הוא רחוק מרצונך - הוא גורם לך להרגיש רע. כל דבר בעולם יכול להיתפס כרצוי או לא רצוי, בהתאם לפרשנות האישית שלך, ולכן יש דברים מסוימים שאתה נהנה מהם יותר ודברים אחרים פחות.
לדוגמה, כשאדם צופה בסרט, ישנן סצנות שגורמות לו להרגיש טוב יותר מאחרות. הסיבה לכך היא שכל סצנה משקפת לאדם תהליך מחשבתי מסוים. סצנה אחת עשויה להיתפס כיציבה ומאוזנת ולכן משקפת יציבות, שהיא דבר שהאדם מעדיף, בעוד שסצנה אחרת עשויה להיתפס כעקומה ולא יציבה ולכן גורמת לו לאי נוחות, מפני שהאדם רוצה להרגיש יציבות ולא חוסר יציבות.
אליעד מביא דוגמה נוספת על הסתכלות בתמונה: למה אנשים אוהבים תמונה אחת יותר מתמונה אחרת? הוא מסביר כי כל צורה שהאדם רואה משקפת משהו אסוציאטיבי עמוק יותר. למשל, אדם אחד יכול לראות קו ישר ולחוות אותו כהתגלמות של שלמות, יציבות ואלוהות, ואדם אחר יכול לראות באותו הקו ישר דווקא הגבלה וחוסר דינמיות, ולכן יעדיף צורה עקומה או דינמית יותר. הפרשנות האישית של האדם לצורה היא זו שקובעת את מידת ההנאה שלו.
איך קשורה הידיעה שאתה אלוהים לתחושת ההנאה שלך בחיים?
לדברי אליעד, תחושת ההנאה המוחלטת, שאינה תלויה בשום גורם חיצוני, מגיעה מתוך הידיעה הפנימית והוודאית שאתה אלוהים. כאשר אדם שוכח שהוא אלוהים, הוא מרגיש מופרד, חלש, ומופעלת עליו אלימות. הוא חווה דברים ככפויים עליו, דבר שגורם לסבל. לעומת זאת, כשאדם זוכר ויודע שהוא אלוהים באמת, הוא חווה את כל האפשרויות באופן מוחלט ושלם - כולל יציבות וחוסר יציבות, טוב ורע, התחדשות וחוסר התחדשות. במצב כזה, כל סיטואציה הופכת למקור של הנאה, כיוון שהאדם מזהה בכל דבר את השלמות האלוהית.
לדוגמה, כשאדם מתבונן בקיר ריק הוא עלול להרגיש שעמום, מכיוון שהוא תופס את עצמו כאדם מוגבל שאין לו התחדשות אינסופית. לעומת זאת, כשאותו אדם תופס את עצמו כאלוהים, הקיר הריק הופך למקור של התחדשות אינסופית, משום שהחוויה של אלוהים כוללת תמיד את כל האפשרויות.
מדוע הידיעה עדיפה על אמונה וכיצד היא משפיעה על האושר?
אליעד מדגיש כי הידיעה שהאדם הוא אלוהים עדיפה בהרבה על אמונה. הוא מסביר כי האמונה היא מצב של ספק וחוסר ודאות, ולכן היא אינה מאפשרת הנאה שלמה ואמיתית. רק כאשר האדם יודע בוודאות שהוא אלוהים, הוא יכול ליהנות באמת מכל דבר שקורה לו, בלי ספקות ובלי פחדים.
הוא מביא את דברי רבי נחמן מברסלב, שאומר כי כל החסרונות של האדם נמצאים ב"דעת". כלומר, הבעיה האמיתית אינה במציאות עצמה אלא באופן שבו האדם מבין אותה. אם האדם יודע באופן מוחלט שהוא אלוהים, הוא לעולם לא יחווה חיסרון, וכך הוא יוכל ליהנות באמת מכל מצב ומכל חוויה.
מה מונע מהאדם לחוות הנאה מוחלטת באופן קבוע?
אליעד מציין כי מה שמונע מהאדם ליהנות באופן קבוע הוא הפער בינו לבין התפיסה שהוא אלוהים. האדם מתאמץ ומנסה להבין דברים כדי להתקרב לידיעה הזאת. אליעד מסביר את דברי רבי נחמן, שטען שיש מצבים שבהם האדם מרגיש "שמרים במוח", מחשבות מטרידות וחוסר שקט שמונעים ממנו להיות רגוע וליהנות באמת. רבי נחמן טען שהוא אינו יודע בדיוק מה צריך לקרות כדי שהמחשבות האלו ירגעו, אך ברור שזה קשור לתהליך פנימי שבו האדם מצמצם את הפער בינו לבין אלוהים.
רבי נחמן אף אמר שאין הבדל אמיתי בין חיים למוות או בין העולם הזה לעולם הבא, ורק התפיסה המנטלית של האדם יוצרת את ההבדל הזה. לכן, אליעד מציע לאדם להבין כי הוא אלוהים כבר עכשיו, בלי קשר לנסיבות חיצוניות, ואז יוכל ליהנות מכל מצב.
האם יש סיבה אמיתית לכל דבר שקורה בחיים?
אליעד כהן מסיים בכך שהוא טוען כי באופן מוחלט אין סיבה אמיתית לשום דבר. האדם כל הזמן שואל את עצמו מדוע דברים קורים דווקא בצורה כזו ולא אחרת, והתשובה המוחלטת היא שאין שום סיבה. עצם החיפוש אחר סיבה הוא כבר תוצאה של הפרדה מחשבתית בין דברים שקורים באופן מסוים לבין דברים אחרים.
אליעד מסביר שאם האדם היה מבין באמת שאין שום סיבה, אז הוא היה יכול ליהנות באופן מוחלט מכל צורה שבה הדברים מתרחשים, בלי צורך להצדיק אותם או למצוא להם משמעות. ברגע שהאדם מבין שאין סיבה, הוא משתחרר מהסבל ומהמרדף אחרי הסברים, ויכול לחוות הנאה מוחלטת בכל רגע.
- מהו שורש ההנאה?
- איך ליהנות מכל דבר?
- מהי הידיעה שאתה אלוהים?
- מדוע האדם סובל?
- איך להפוך כל מצב למהנה?
- למה אין סיבה לכלום?