🖨הנאה משטויות - מהי מהות ההנאה משטויות? מה טוב בכך?הנאה משטויות. מי שיתבונן בעניין יראה, כי יש המון בני אדם שנהנים ממה שנקרא שטויות. וליהנות משטויות פירושו, ליהנות ממשהו שאין בו הרבה שכל. כי שטויות פירושו דבר שאין בו איזה שכל. ואדם שנהנה משטויות, הוא אדם שנהנה מדברים שאין בהם שכל. והשאלה היא, מהי מהות העניין הזה של ההנאה משטויות?
ומי שיתבונן בעניין יראה, כי יש לנו בעצם 2 סוגים של הנאה. ההנאה הראשונה וה"יוקרתית", היא ההנאה מדברים חכמים שיש בהם שכל. וההנאה הפשוטה וה"זולה", היא ההנאה משטויות ומדברים שלא רואים את השכל שיש בהם.
ואם נתבונן היטב בעניין נראה, כי יש עוד 2 סוגים של הנאות, שהם ההנאות שנמצאים בנקודת הקצה של סוגי ההנאה הנ"ל. דהיינו, 1 - סוג ההנאה הגבוה ביותר הוא הנאה מדבר שהוא כולו שכל. 2 - ותחתיו יש את ההנאה החשובה הנ"ל שיש בה שכל. 3 - ותחתיה יש את ההנאה של השטויות, שאין בה כמעט שכל. 4 - והכי נמוך, ההנאה הכי חסרת שכל והיגיון, היא ההנאה שאין בה שום שכל כלל, הנאה פשוטה, ללא שום שכל, שהאדם נהנה בה משום דבר.
ולכאורה, ההנאה הטובה ביותר והמכובדת ביותר, היא ההנאה שהיא כולה אך ורק שכל. וההנאה הנמוכה ביותר, היא ההנאה שהיא ללא שום שכל כלל. כי אפילו בשטויות יש שכל. והנאה שאין בה שכל כלל, לכאורה היא ההנאה הנמוכה ביותר.
אך כפי שכבר ביארתי, שלמות כל הדברים הוא חיבור ההפכים. ומצד האמת, ההנאה הגדולה ביותר שהיא כולה שכל, היא זהה לחלוטין והיא עצמה ממש, ההנאה הנמוכה ביותר שאין בה שום שכל כלל.
כי כפי שכבר ביארתי, הדבר המורכב ביותר והדבר הפשוט ביותר, הם דבר אחד. כי יש דבר שהוא כ"כ מורכב, עד שאי אפשר להבין אותו כלל בשום דרך. והדרך היחידה להבין אותו, היא על ידי זה שהאדם מסוגל להבין את הדבר הפשוט ביותר. כי יש דבר כ"כ פשוט, שמרוב שהוא פשוט, אי אפשר להבין אותו כלל. והדרך היחידה להבין אותו, היא על ידי זה שהאדם מסוגל להבין את הדבר המורכב ביותר.
והשכל הגדול ביותר, הוא כ"כ גדול עד שהוא נדמה לשיגעון הגדול ביותר. והאמת הגדולה ביותר, היא כ"כ גדולה, עד שהיא נראית כמו השקר הגדול ביותר. וכן הלאה.
ושלמות ההנאה ושלמות השכל, היא כאשר האדם נהנה משום דבר ובלי שכל כלל. כי המציאות מושלמת כפי מה שהיא, בלי שום שכל ובלי שום הסבר. ומי שאין לו את השכל הגדול כ"כ, ליהנות בצורה פשוטה כ"כ בלי שום שכל כלל, הוא דווקא צריך להתאמץ ולחפש שכל כדי ליהנות. אבל מי שיש לו את השכל הגדול ביותר, ומי שמבין את המציאות בשלמות, הוא דווקא נהנה מהדברים בלי שכל כלל. כי הכל מושלם, גם בלי שכל.
כי המציאות כ"כ טובה, עד שגם אם השכל אומר שהיא רעה, הרי שהיא טובה. והשכל הוא הסיבה של כל דבר. והסיבה של כל דבר, גורמת לאדם להרגיש טוב. והאדם שמחפש את השכל שיש בדבר כדי ליהנות ממנו, הוא בעצם מחפש להבין את הסיבה של הדבר, כדי לקבל אותו ולאהוב אותו.
אבל החכם האמיתי שמבין את המציאות בשלמות, הוא דווקא יכול ליהנות מהמציאות כפי מה שהיא, גם בלי להבין אותה כלל בשכל רגיל. כי יש שכל אחר, שבו האדם נהנה מהמציאות. אך הוא לא נקרא שכל, כי הוא משהו אחר לגמרי.
והחכם האמיתי, הגדולה שלו היא בכך שהוא יכול לא רק ליהנות משטויות, אלא ליהנות מהדבר...
הנאה - שורש ההנאה, איך נוצרת הנאה? במה תלויה הנאה? איך ליהנות בשלמות? הנאה גשמית / הנאה רוחנית / ההנאה של החכם האמיתיהנאה - שורש ההנאה, איך נוצרת הנאה? במה תלויה הנאה? איך ליהנות בשלמות? הנאה גשמית / הנאה רוחנית / ההנאה של החכם האמיתי ובו יתבאר עניין ההנאות של האדם בחיים. ואיך ליהנות בשלמות? והעניין הוא, כי הנאה קורית אצל האדם, כאשר רצונו מתמלא. כי טוב, הוא כאשר רצונו של האדם תואם את המציאות, ורע הוא כאשר רצונו של האדם מנוגד למציאות. וכאשר רצונו של האדם מתמלא, אז נוצרת הנאה, על ידי השלמת הרצון והחיסרון של האדם. כי הרצון, הוא חיסרון. כי האדם רוצה את מה שחסר לו, ומה ... של האדם, היא הרצון של האדם. וכאשר הרצון של האדם מתמלא, אז מתמלא אצלו חסרונו, ועל ידי זה נוצרת הנאה. והנה, בעיני העולם, יש הנאה גשמית ויש הנאה רוחנית. כי בעיני העולם, יש אושר פנימי ויש אושר חיצוני. ואושר חיצוני הוא, כאשר האדם מאושר ושמח, מכך שהמציאות ... הוא חיצוני לאדם, והאדם שמח מכך שיש לו בית, שהוא חיצוני לו. וזהו אושר חיצוני. וכאשר האדם נהנה ומפיק הנאה מדברים שהם חיצוניים לו, זאת נקראת הנאה גשמית. ויש גם אושר פנימי. שהוא כאשר האדם חווה אושר, שאינו תלוי בצורה החיצונית של המציאות. כגון לדוגמה, כאשר האדם מבין את הטוב שיש בכל דבר, שעל ידי זה, האושר שלו לא תלוי בשום דבר חיצוני. וככל שההנאה של האדם, תלויה פחות במה שקורה מחוצה לו, ונובעת יותר ממה שקורה בתוך האדם, כך האושר הוא פנימי יותר. וכאשר האדם מתבונן באיזה עניין פנימי על עצמו ומבין את המציאות, וכאשר על ידי זה האדם מפיק הנאה, ההנאה הזאת נקראת הנאה רוחנית פנימית, של אושר פנימי. והחכם האמיתי, האדם השלם, הוא זה שיש לו את שלמות ההנאה הרוחנית. כי ההנאה שלו, לא תלויה בשום צורה חיצונית בעולם, אלא ההנאה שלו היא נובעת מעצמה, מצד המהות של המציאות, שלא משתנה לעולם. כי מי שהוא חכם אמיתי, הוא מבין את ... כל הדברים, בדיוק כפי מה שאלוהים עצמו מבין את סיבת כל האירועים שאותם הוא עצמו עושה. ועל ידי זה, ההנאה של החכם האמיתי, היא לא תלויה במה שקורה, אלא היא תמיד שלמה, בדיוק כפי שאלוהים שלם תמיד עם כל ... ברא את הרצון של אלוהים וכולי). ועפ הנל, לכאורה ניתן להבין, כי מי שהוא חכם אמיתי, שהוא נהנה משורש ההנאה של המציאות, ראוי לו שלא ייהנה מהנאות גשמיות. כי אם האדם טוב לו באמת מבפנים, בלי להיות תלוי בצורה חיצונית כלשהי, אז לכאורה נראה, שהוא לא יכול להפיק שום הנאה גשמית ולא יכול ליהנות משום הנאה גשמית. כי ההנאה, היא רק כאשר יש חיסרון. כי האדם, לא נהנה מכך שהוא משיג איזה דבר שלא חסר לו. וההנאה היא, רק כאשר נשלם החיסרון. ואם האדם הוא חכם אמיתי, אז אין לו שום חיסרון. ואכ, לכאורה נראה, שחכם ... משום דבר. בין אם זה דבר רוחני ובין אם זה דבר גשמי. ובעיני העולם, נדמה להם, שמי שרודף אחרי הנאה גשמית, כנראה שהוא לא אדם רוחני. ומי שלא רודף אחרי הנאה גשמית, אלא רק אחרי אושר פנימי, אז כנראה שהוא אדם רוחני, או כזה שרוצה להיות רוחני וכולי. והכל עפ ההיגיון הנל. והאמת היא, שאין שום הבדל בין הנאה גשמית להנאה רוחנית. כי כל הנאה, היא גשמית, וכל הנאה, היא רוחנית, וכל הנאה, היא סבל, וכל סבל, הוא הנאה. והכוונה היא, שמצד האמת, כל ההנאות שיש בעולם, יש להן שורש, שהוא, החיבור של האדם, לאחדות של המציאות. וככל שהחיבור של האדם לאחדות של המציאות גדול יותר, כך האדם נהנה יותר. ובכל הנאה והנאה שיש בעולם, מלובשת שם אחדות המציאות. והאחדות של המציאות, שמלובשת ומסתתרת בכל דבר, היא הגורם המכריע, האם האדם ייהנה או לא ייהנה, ועד כמה הוא ייהנה או יסבול, מכל דבר שקורה לאדם. ואין שום הנאה בעולם, שאינה נובעת מאחדות המציאות, שמלובשת בכל דבר. ואחדות המציאות, היא חוויית האלוהות. שהאדם חווה שהכל אחד, ושהוא עצמו ... מקבל את הצורה שאותה הוא רצה, אז האדם חושב על הצורה שאותה הוא רצה. ואז, מצד אחד האדם חווה הנאה, מכך שהוא קרוב יותר אל השלמות, כי יש לו פחות חסרונות. אבל מצד שני, ההנאה תמיד חסרה. כי שום דבר אינו מושלם. וכל דבר שיש לאדם, וכל דבר שהאדם חושב עליו, יש בו חיסרון. כי זה הטבע של הדברים, שהם חסרים את מה שהם אינם. ולכן, תמיד כאשר האדם מרגיש הנאה כלשהי, תמיד תוך כדי זה, הוא היה שמח יותר, אם המציאות הייתה עוד יותר טובה. דהיינו, שהאדם תמיד רוצה ...
הנאה, מה יוצר הנאה? איך נוצרת הנאה? מה גורם לך להרגיש טוב? מה גורם לך להרגיש רע? איך ליהנות יותר? מהי הנאה? מה יוצר סבל? איך להיות מאושר? מה גורם אושר? מה יוצר אושר? מנגנון האושרהנאה, מה יוצר הנאה? איך נוצרת הנאה? מה גורם לך להרגיש טוב? מה גורם לך להרגיש רע? איך ליהנות יותר? מהי הנאה? מה יוצר סבל? איך להיות מאושר? מה גורם אושר? מה יוצר אושר? מנגנון האושרהנאה, מה יוצר הנאה? איך נוצרת הנאה? מה גורם לך להרגיש טוב? מה גורם לך להרגיש רע? איך ליהנות יותר? מהי הנאה? מה יוצר סבל? איך להיות מאושר? מה גורם אושר? מה יוצר אושר? מנגנון האושר מה באמת גורם לך להרגיש הנאה? השאלה המרכזית שאליעד כהן מעלה היא: מה באמת גורם לאדם להרגיש הנאה? כשאדם קונה משהו חדש כמו חולצה או רכב, הוא בדרך כלל חווה תחושה של הנאה וסיפוק. השאלה שנשאלת היא האם ההנאה הזו מגיעה מהדבר עצמו, או שאולי מדובר במשהו פנימי ועמוק יותר שמתרחש בתוך התודעה או בתת המודע, כאשר הוא משיג את אותו דבר. האם עצם השגת הדבר הוא מקור ההנאה? אליעד מסביר באמצעות דוגמה את העובדה שלא בהכרח עצם הדבר עצמו הוא הגורם להנאה. הוא מביא דוגמה של לימוד תורה, שם אדם אחד נהנה מהלימוד ורואה בו משמעות, בעוד שאדם אחר, העוסק באותו לימוד בדיוק, סובל ורואה בכך עונש. אם עצם הלימוד היה מקור להנאה, אזי כולם היו נהנים באותה מידה, דבר שכידוע אינו קורה במציאות. לכן, ברור שקיים גורם פנימי נוסף שמשפיע על תחושת ההנאה או הסבל, גורם שלעתים הוא תת - הכרתי. מדוע אנשים שונים נהנים או סובלים מאותם דברים בדיוק? אליעד מדגים ... רכב ומרגיש מאושר ומסופק, אך לאחר זמן מה הוא נעשה אדיש כלפי הרכב ואף רוצה למכור אותו. הדבר מוכיח שההנאה אינה קשורה בהכרח לצורה החיצונית של הדבר. אם עצם הרכב היה גורם להנאה, האדם היה אמור ליהנות ממנו תמיד, ללא שינוי. מכיוון שזה לא המצב, אליעד מדגיש שקיימת מערכת פנימית שמשפיעה על ההנאה באופן מתחלף. איך ניתן להסביר שינויים בהנאה אצל אותו אדם עצמו? ההוכחה המעניינת ביותר שאליעד מביא לכך שקיימת מערכת פנימית שמשנה את תחושת ההנאה היא שאותו אדם עצמו יכול לחוש הנאה מדבר מסוים בזמן מסוים, ולאחר זמן להפסיק ליהנות ממנו. לדוגמה, אדם נהנה מתוכנית טלוויזיה בשלב מסוים, מאבד עניין, ובהמשך שוב מתעניין בה. אם התוכנית עצמה הייתה מקור ההנאה, היא הייתה אמורה לעניין אותו כל הזמן באופן יציב. השינוי בתחושת ההנאה מוכיח את קיומו של גורם פנימי עמוק יותר שמנהל את התהליך. האם ההנאה מושפעת מהסביבה החיצונית? נשאלת שאלה לגבי האפשרות שההנאה מושפעת מהסביבה. לפעמים אדם חושב שמשהו יפה או מושך, אך כאשר הסביבה טוענת אחרת, הוא עשוי לאבד עניין. אליעד ... כשהסביבה מתנגדת. כך, ההחלטה הפנימית של האדם היא שקובעת בסופו של דבר האם הוא ייהנה או לא. האם שינויים בהנאה מעידים על חוסר החלטיות או על מנגנון עמוק יותר? אליעד מתייחס לטענה שהשינויים התכופים בתחושת ההנאה עשויים להעיד על חוסר החלטיות. אולם הוא מסביר שזה לא סתם חוסר החלטיות אלא תוצאה של מנגנון פנימי עמוק. ... תחושת שמחה כבר אינה קיימת, למרות שאובייקטיבית מדובר באותם חיים עצמם. מה רבי נחמן מלמד על הקשר בין כסף להנאה? אליעד מביא את דבריו של רבי נחמן שאומר: אין לו לאדם לדאוג אם יהיו לו מעות או לא, כי ... על הרצונות שלנו? הנקודה החשובה ביותר שאליעד מדגיש היא השאלה: מי או מה מחליט מה אנחנו רוצים? אליעד מסביר שההנאה והסבל קשורים ישירות למה שהאדם רוצה או לא רוצה. אם האדם רוצה משהו - הוא יחווה הנאה כאשר ישיג אותו. אם הוא אינו רוצה אותו - הוא יחווה סבל. השאלה החשובה היא מי מחליט ברגע נתון ... חוששים מאוד מלהגיע למצב כזה. הפער העצום בתחושות נובע מהחלטה פנימית ולא מהמציאות החיצונית עצמה. לסיכום, אליעד כהן מבהיר שההנאה אינה תלויה רק בצורות החיצוניות של המציאות אלא בתהליך פנימי ועמוק, ולעיתים תת - הכרתי, שמנהל את הרצונות שלנו ואת ההנאה שאנו חווים מהם. מה באמת גורם להנאה? הקשר בין הרצון החיצוני לרצון הפנימי איך ליהנות יותר? ניהול תחושות ורגשות בחיי היומיום האם הסביבה משפיעה על ההנאה? תהליך תת הכרתי בקבלת החלטות מהי השאלה הבסיסית לגבי ההנאה? שאלה: מדוע יש דברים שגורמים לאדם ליהנות, למשל כאשר הוא משיג או קונה דבר מסוים, והאם ההנאה נובעת מעצם השגת הדבר או ממשהו נוסף שמתרחש בתהליך פנימי? תשובה: השאלה המרכזית היא מה באמת גורם לבן אדם לחוות הנאה. לפעמים נדמה שההנאה מגיעה מעצם העובדה שקנית משהו חדש, כמו חולצה יפה, או מכך שקיבלת משהו שרצית. אבל עולה האפשרות שאולי ההנאה לא נובעת מעצם היש והקניין, אלא מעוד תהליך פנימי, אולי תת הכרתי, שבו בעצם מתרחשת החוויה האמיתית של השמחה. האם עצם השגת הדבר הוא מקור ההנאה? שאלה: מדוע לא ניתן להסיק באופן מוחלט שדווקא עצם השגת הדבר הוא זה שמקנה לנו את ההנאה? תשובה: לפי ההתבוננות, אם אכן עצם הדבר עצמו היה גורם להנאה, אז היינו רואים תופעה שלפיה כל אדם ישמח תמיד מאותו הדבר. אך בפועל, יש דוגמאות הפוכות. אדם אחד לומד ... מכאן המסקנה שיש תהליך נוסף מעבר לעצם השגת הדבר, תהליך פנימי שקובע אם האדם יהנה או לא. כיצד משתנה ההנאה מדבר אחד לאדם אחר? שאלה: למה קורה מצב שבו עבור אדם מסוים לימוד תורה הוא חוויה משמחת, בעוד אדם אחר ממש מתייסר מאותו לימוד בדיוק? תשובה: זה קורה משום שההנאה אינה נובעת מהצורה החיצונית עצמה. אם לימוד תורה היה בפני עצמו טוב לכולם, אז לא היה מצב שאחד מתמלא ...
הנאה גשמית או רוחנית? למה הנאה גשמית טובה יותר? מהי הנאה אמיתית? איך ליהנות בשלמות בגשמיות?הנאה גשמית או רוחנית? למה הנאה גשמית טובה יותר? מהי הנאה אמיתית? איך ליהנות בשלמות בגשמיות?הנאה גשמית או רוחנית? למה הנאה גשמית טובה יותר? מהי הנאה אמיתית? איך ליהנות בשלמות בגשמיות? למה אנשים מעדיפים הנאה רוחנית על פני הנאה גשמית? אנשים רבים מחפשים הנאה רוחנית, וטוענים שהנאה רוחנית אחת קטנה שווה יותר מכל חיי העולם הזה. דוגמה לכך היא אנשי דת שמנסים לשכנע את מאמיניהם שכף רגל אחת בעולם הבא שווה יותר מכל הנאות העולם הזה יחד. הם טוענים שכדי ליהנות מהנאות רוחניות אלה, האדם חייב להתאמץ מאוד בחייו הגשמיים, לסבול ולהקריב, וכך יזכה באושר המובטח בעתיד בעולם הבא. לדברי אליעד ... את המשיח ולהביא את העולם הבא. אדם שטוב לו באמת בחייו לא יחפש עתיד טוב יותר במקום אחר. מדוע ההנאה הגשמית היא ההנאה הגדולה ביותר? אליעד כהן מסביר שההנאה הגדולה ביותר בעולם היא הנאה גשמית מושלמת. הוא מגדיר הנאה כתחושת מילוי רצון. ככל שהרצון גדול יותר, כך ההנאה מההתמלאות של אותו הרצון תהיה גדולה יותר. ההנאה הגשמית האמיתית מושגת כאשר האדם חווה שכל הרצונות שלו מתמלאים בו זמנית בדבר אחד קטן, ספציפי ומדויק. מה הקושי הגדול ביותר בליהנות באמת מהגשמיות? הדבר הכי קשה בעולם, לדברי אליעד כהן, הוא לחוות אינסוף בתוך גבולות הצמצום של המציאות הגשמית. המשמעות ... האתגר הגדול ביותר שקיים, מכיוון שהגשמיות מטבעה מצומצמת, ולכן תמיד יש תחושה של חיסרון או ריקנות בכל חוויה. איך ליהנות באמת ובשלמות מכל פעולה? אליעד כהן נותן דוגמה של אדם השותה מים. כאשר האדם צמא מאוד, שתיית מים תספק לו הנאה גדולה יותר מאשר כשהוא שותה סתם מתוך הרגל. מדוע? כי כשהוא צמא, כל רצונו מתרכז בדבר אחד בלבד - המים. ככל שהרצון ממוקד יותר, כך ההנאה גדלה משמעותית. למשל, אדם שזוכה בלוטו חש הנאה עצומה משום שהזכייה ממלאת המון רצונות בבת אחת. כך גם לגבי מים כשאתה צמא מאוד. אולם בפועל, קשה להגיע למצב שבו כל הרצונות שלך ממוקדים בדבר אחד, משום שלכל אדם תמיד ישנם רצונות נוספים. הדבר הקשה ביותר הוא ליהנות בצורה אינסופית בכל פעולה ופעולה, כי באופן טבעי תמיד קיימים רצונות נוספים, ולכן האדם אף פעם לא נהנה בשלמות מוחלטת. איך אפשר ליהנות כמו אלוהים? אליעד כהן מסביר שהישות שנהנית בצורה הכי מושלמת היא אלוהים, משום שאלוהים אינו פועל עבור מטרה אחרת. כל פעולה של אלוהים היא תכלית בפני עצמה, ולכן הוא נהנה מההתגלות השלמה של רצונו בכל רגע ורגע. האדם יכול להגיע לרמת ההנאה הזו אם יסתכל על העולם מנקודת מבט של הבנה שכל דבר הוא שלם בפני עצמו. כלומר, ליהנות בשלמות זה לראות בכל פעולה שאתה עושה תכלית שלמה, כאילו אתה עצמך יצרת אותה, ממש כמו אלוהים. מהי ההוכחה שהנאה גשמית עדיפה על הנאה רוחנית? אליעד מביא כדוגמה את אלוהים עצמו. אם אלוהים הוא הישות החכמה ביותר והיכולות שלו בלתי מוגבלות, ומכיוון שהוא ... דווקא מיצירת דברים גשמיים - זריחת השמש, בריאת העולם וכדומה. לכן, אם אלוהים בחר ליהנות מדברים גשמיים, זה מוכיח שההנאה הגשמית היא ההנאה האמיתית, הגבוהה ביותר, והמשמעותית ביותר. הקושי של האדם נובע מכך שהוא חווה את העולם הגשמי בנפרדות מאלוהים. הנפרדות יוצרת סבל ומגבלות. אם האדם יבין לעומק את המציאות ואת הסיבות לכל דבר, הוא יוכל לחוות הנאה גשמית אמיתית, משום שהוא יחווה בכל דבר את התגלות כל רצונו. מהי הדרך לחיים טובים באמת? אליעד כהן מדגיש שהדרך לחיים טובים באמת היא להתרכז בהנאות הגשמיות במלואן, ולנסות ליהנות כמה שיותר. הוא מציע לאדם להתמסר לאגו שלו ולפעול כדי לספק אותו בצורה אינסופית, מבלי ... הרוחני באמת שונה מהגשמי? לסיכום, אליעד כהן מסביר שאין באמת הבדל בין עולם רוחני לעולם גשמי. כל תפיסה של הנאה רוחנית נובעת מחוסר היכולת של האדם ליהנות מהעולם הגשמי בצורה שלמה. העולם הזה הוא העולם האמיתי היחיד, ואין טעם לברוח למושגים כמו עולם הבא או הנאות רוחניות, שהן רק דמיונות ואשליות. הנאה גשמית או רוחנית? איך ליהנות מהחיים בשלמות? מהי הנאה אמיתית? למה אנשים מחפשים הנאה רוחנית? מה ההבדל בין הנאה רוחנית לגשמית? איך ליהנות כמו אלוהים? איך למלא את הרצון בצורה מושלמת?
הנאה דמיונית, סבל דמיוני, פחד לא הגיוני, התאהבות דמיונית, טראומה, נוסטלגיה, זיכרונות רעים, זיכרונות טובים, נזקים מצפייה בסרטי פורנו, פנטזיות טובות, לחיות את הרגע הזה, הנאה בפנטזיה, פנטזיות מיניות, התמכרות לסרטי סקס, פוביה, פרנויההנאה דמיונית, סבל דמיוני, פחד לא הגיוני, התאהבות דמיונית, טראומה, נוסטלגיה, זיכרונות רעים, זיכרונות טובים, נזקים מצפייה בסרטי פורנו, פנטזיות טובות, לחיות את הרגע הזה, הנאה בפנטזיה, פנטזיות מיניות, התמכרות לסרטי סקס, פוביה, פרנויה מדוע להנאה דמיונית יש מחיר של סבל דמיוני? אליעד כהן מסביר שכל סוג של הנאה שאדם חווה בחייו, מלווה במחיר כלשהו. יש שני סוגים של הנאה - הנאה מדברים שקורים במציאות, והנאה מדברים שלא באמת מתרחשים אלא קיימים רק בדמיון. הנאה אמיתית היא כאשר האדם משיג את מה שהוא רוצה בפועל במציאות. לעומת זאת, הנאה דמיונית היא כאשר האדם מדמיין שמשהו קורה, והוא נהנה מהחוויה כאילו זה באמת התרחש. לדוגמה, אדם יכול לצפות בסרט, בפרסומת או לעבור ליד חלון ראווה, לדמיין את עצמו קונה משהו, ומעצם הדמיון כבר להרגיש טוב. למרות ששום דבר מזה לא קרה בפועל, האדם נהנה כאילו זה קורה ממש ברגע זה. אך אליעד מדגיש שחשוב להבין שלכל סוג הנאה יש מחיר. כאשר האדם מתרגל ליהנות מדברים שלא באמת קורים במציאות, המוח שלו מתחיל באופן טבעי להתרגל לעסוק גם בדברים שליליים שאינם מתרחשים באמת. כלומר, האדם מתחיל לסבול ולפחד מדברים דמיוניים, בדיוק באותו האופן שבו הוא נהנה מדברים דמיוניים. האדם עלול לפתח פחדים, חרדות ופרנויות מדברים שלא קיימים באמת, רק משום שהוא אימן את מוחו להגיב ... ופנטזיות מיניות? אליעד מדבר באופן ספציפי על ההתמכרות לסרטי פורנו ולפנטזיות מיניות, ומסביר שההתמכרות הזו היא למעשה סוג של הנאה דמיונית אינטנסיבית. כאשר האדם מתרגל ליהנות רק מדמיונות מיניים ולא ממציאות ממשית, הוא למעשה מאבד את היכולת ליהנות מחוויות מיניות אמיתיות. המוח שלו מתרגל לעוצמת גירוי גבוהה מאוד שקיימת רק בדמיון, וכאשר הוא ניגש למציאות, הוא עלול לחוות אכזבה או חוסר סיפוק, כי המציאות לעולם אינה יכולה להשתוות לדמיון הפרוע והאידיאלי. כך, ההנאה הדמיונית מסרטי פורנו ופנטזיות מיניות הופכת לסבל במציאות, שכן האדם נעשה תלוי בדמיונות הללו ומאבד את היכולת ליהנות מיחסים אותנטיים ומציאותיים. זאת אחת הסיבות לכך שאנשים רבים מתמודדים עם קושי ממשי ביצירת קשרים אמיתיים או באינטימיות עם ... של גירוי שהמציאות אינה מסוגלת לספק. כיצד נוסטלגיה וזיכרונות משפיעים על הרגשות שלנו? אליעד מסביר שגם נוסטלגיה, שהיא למעשה הנאה מזיכרונות מהעבר, היא דוגמה נוספת להנאה דמיונית. האדם נזכר באירוע נעים שקרה לו, ונהנה ממנו שוב, למרות שהאירוע עצמו אינו קורה עכשיו. מצד שני, בדיוק כמו הנאה דמיונית מפנטזיות עתידיות, גם ההנאה הנוסטלגית באה במחיר של כאב על דברים טובים שחלפו ואינם עוד. האדם עלול לפתח געגועים חזקים לעבר שאי אפשר ... בלי להזדהות יתר עם דמיונות ופחדים. על האדם להבין שהדמיון הוא כלי עוצמתי אך מסוכן - הוא יכול להביא הנאה גדולה, אך באותו זמן הוא גם מקור לסבל ופחדים אינסופיים. לכן, מומלץ להתייחס לדמיונות ולפחדים בפרופורציה, ולא לתת להם להשתלט על החיים. ככל שהאדם יהיה מודע יותר למנגנון של הנאה וסבל דמיוני, כך הוא יוכל לחיות חיים יותר מאוזנים ורגועים, ללא התלות ברגשות השליליים שנוצרים מתוך דמיון פרוע. מהי הנאה דמיונית? כיצד מתמודדים עם פחדים לא הגיוניים? נזקים מצפייה בסרטי פורנו איך לטפל בפוביה ובטראומה? למה נוסטלגיה גורמת לנו ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?